onsdag 11 januari 2012

Torgvantar

Jag har inför julen stickat flera par torgvantar som jag gett bort till några kära vänner i julklapp. Sedan fick jag så många fina kommentarer här på min bloggsida och på mail, att jag valde att lägga upp mönstret här. Så varsågod, här kommer det:



Torgvantar i flätmönster

Material:   Jag använde vitt ullgarn i märket Schachenmayr, Trachtenwolle Fine och strumpstickor nr 3.

Båda vantarna stickas lika

Börja med att lägga upp 42 m och fördela dem på 4 strumpstickor

 Varv 1-10: Sticka 10 varv med slätstickning

Varv 11/Hålvarv: *2 rm tillsammans, 1 omslag* - upprepa *-*varvet ut.

Varv 12-19: Sticka 7 varv med slätstickning.

Varv 20: Sticka detta varv med slätstickning, men öka 6 maskor jämt fördelat över hela varvet. Du har nu totalt 48 maskor = kontrollera maskantalet noga.

 Övergå nu till flätmönstret som stickas så här:


Varv 21: *Lyft 1 m, sticka 2 rm, dra den lyfta maskan över de två stickade rm, 3 am* - upprepa *-* varvet ut.

Varv 22: *1 rm, 1 omslag, 1 rm, 3 am* - upprepa *-* varvet ut.

Varv 23-25: *3 rm, 3 am* upprepa *-* varvet ut.



Dessa varv bildar en rapport på flätmönstret. Upprepa nu varv 21-25 i ca 10 cm (detta stycke blir det som går från handleden till tummen).

 Gör hål för tummen så här:

Sticka 8 rm i en avvikande färg, UTAN att klippa av garnet du stickar vanten i. Sätt sedan tillbaka maskorna på stickan igen, och fortsätt sticka flätmönster i ca 6 cm.

Avsluta arbetet med 2 varv med aviga maskor.

Uddkant:

Nu skall arbetet maskas av med en uddkant, gör så här:

Maska av 2 maskor rätt, lyft sedan tillbaka maskan på vänster sticka. Lägg upp 2 nya maskor genom att sticka 1 rm och lägga den på den vänstra stickan. Gör detta ytterligare en gång och maska sedan av 4 maskor* upprepa *-* varvet ut. Klipp av garnet och fäst. Gör nu den andra vanten på samma sätt.

Tummen:

Lossa försiktigt den färgade tråden från arbetet, och sätt maskorna på vars en sticka. (När du lossat tråden får du en rad med 8 maskor ovanför hålet, och en rad med 8 maskor under hålet). När hela tråden är borta och maskorna sitter på de två stickorna, fördela maskorna då över 4 stickor. Börja sticka med aviga maskor men plocka upp 2 maskor på var sida om hålet. Du har nu totalt 20 m. Fortsätt sticka 4 varv med am, minska sedan 4 m jämnt fördelat på nästa varv, genom att sticka 2 am tillsammans. Fortsätt tills tummen mäter 2,5 cm. Maska sedan av med en uddkant på samma sätt som tidigare. 

Fäst alla garnändar, vik in mudden utmed hålvarvet och fålla fast mudden på vantens insida.

4 kommentarer:

meas vardag sa...

Jättefina! Undrar om jag har tålamod att sticka såna till mig... Skulle ju passa superbra! :) Vi får väl se!
/Anna

Pysselfarmor sa...

Fina!

http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

pssttt... om du tycker om att få fler kommentarer så ska du ändra så att besökare kan kommentera som inte har ett Google-konto. Alla har inte det och vill inte heller skaffa det. Sagt i all välmening....

Susanne sa...

Tack kära ni för de fina kommentarerna och intresset ni visar.

Till Anna vill jag säga att du behöver inget tålamod, de är så otroligt enkla att göra.

Till Pysselfarmor vill jag säga att jag är helt ny i bloggvärlden, och jag ska försöka se vart jag ändrar inställningarna. Många tack för tipset!

Fia sa...

Vilket bra mönster. Det ska sparas.