tisdag 10 januari 2012

Mitt första syföreningsmöte!

Så kom den äntligen, tisdagen för mitt första cyber-syföreningsmöte. Och där satt jag, uppkrupen i soffan med en filt, ihop med mina två hundar Tinni och Maja. På bordet framför mig, stod en kopp nybryggt kaffe och ett tänt ljus, allt för att få en stämningsfull inramning på eftermiddagen.

När jag plockade fram mitt stickarbete av de vita torgvantarna i ull, så hade jag två varv kvar att sticka på tummen, sedan var det bara till att avmaska och fästa trådarna. Att jag inte gjorde arbetet klart igår kväll beror på ren trötthet, ibland orkar man inte fullfölja, även om det bara handlar om två ynka varv.


Men idag har jag kraft, både till att slutföra mitt torgvantearbete och att påbörja ett nytt. Det får bli sockar i OnLine:s ullgarn. Jag har lite allergi mot syntetmaterial - alltså ingen sjukdomsallergi, utan allmänt ogillande. Jag föredrar att arbeta med naturmaterial, speciellt när man skall göra arbeten till barn, då tycker jag det är viktigt att det är ett mjukt och härligt garn. För vem minns inte de kliande damaskerna och tröjorna, som man tvingades ha på sig som liten? Det är ingen känsla som man vill föra vidare precis.

Gratismönster
Tidigare idag så lade jag en beställning hos Garnkorgen på ett ljusrosa garn, samt ett mönster till en halsduk i ett sirligt utförande. Hoppas verkligen att garnet lever upp till mina förväntningar.

På samma sida hittade jag även länkar till gratismönster (se adress nedan), och där hittade jag bland annat en jättesöt babykofta som jag bara måste få sticka. Jag är ju en stolt, nybliven faster till en alldeles underbar liten flicka som heter Isabelle, och jag tror att hon vill ha en rosa kofta i denna modellen som ni ser här bredvid.

Så fort jag fick reda på att hon var på "väg", så satte jag igång att sticka en rosa Onepiece med luva till henne och den har hon snart vuxit ur.
Lilla Isabelle med gosig gröt runt munnen!

Gratismönster hittar ni här:
http://www.coatscrafts.se/Stickning/Gratis+mönster/Arkiv/SMC+1.htm

6 kommentarer:

Annika Berg sa...

Vad kul med en ny blogg att kika in på. Finfina torgvantar! Och kul med länken till gratismönster också :)

Fia sa...

Fina torgvantar. Mitt nästa projekt blir att par torgvantar. Jag ska bara hitta ett bra mönster.

Unknown sa...

Välkommen Lilla mamman!
Jag hade själv mitt första möte för bara 2 veckor sen :) Vi får väl vara nykomlingarna i gruppen ;) Fina handledsvärmare du har gjort, jag är själv sugen på att göra ett par till mig själv! :)

Susanne sa...

Tack alla Ni rara människor för de fina kommentarerna. Jag kommer inom kort att lägga upp mönstret på torgvantarna här på min blogg, så ni som är sugna på att prova dem, kan göra det.

Gela sa...

Hej du, verkligen roligt att du är med i syföreningen så jag har möjlighet att hitta in hit till dig. Så underbart du beskriver dina symöten från förr. Kommer ihåg att jag brukade vara med min farmor på syförening och martha möten. Det var tider det. Hoppas det är ok att jag lägger till dig bland mina handarbetsbloggar. Önskar dig en fin helg/Gela

Susanne sa...

Tack Gela för de fina orden, de värmer verkligen. Självklart får du lägga till mig i din blogglista, det gör mig bara glad. Önskar Dig också en härlig helg/Susanne