måndag 16 januari 2012

Måndagar är "dan före dan" som är Syförenings-mötes-dag!

Måndag och en ny oförstörd vecka. Idag är det riktigt kallt ute, 1 plusgrad, lätt duggregn och aningen lite blåst.

- Men hallå, tänker ni, skulle det vara kallt?

Jo, för en liten skåning så är det kallt! Det är grått, fuktigt och vinden gör så att kylan tränger in i benmärgen. Jag föredrar hellre 10 minusgrader och sol! Då fryser man inte alls på samma sätt, inte jag i alla fall.  Måndag innebär också "dan före dan" som är Syförenings-mötes-dag!

Några tänker säkert:

- Vad är poängen liksom?? Ni träffas ju inte! Sitter Ni där framför vars en dator och stickar och dricker kaffe?

Nä, eller jo vi träffas. Vi träffas på nätet,  genom bilder och inlägg i varandras bloggar. Jag har redan under min korta tid i bloggvärlden, hört ifrån flera personer som jag inte känner. Man delar idér, får förslag och lite andra tips och trix. Poängen med cyber-syförenings-möte är just att man kan ha sitt möte precis när man själv vill, och man kan se ut precis som man själv vill, utan att riskera att skrämma slag på folk. Men tisdagen är "vikt" till att dela med sig av sina arbeten, via länkar inne på Syföreningssidan.

Men innan jag "går" till mitt möte i morgon, måste jag baka en ny äppelkaka! Jag bakade en i går, enligt önskemål från min dotter. "- Du kan ju alltid slänga i ett extra äpple, så blir den nyttigare", sa hon med ett leende. Nu fick hon inte så många bitar att njuta av, för det finns fler i familjen som gillar nybakad äppelkaka - min make för att nämna någon. Jag hann knappt få ut äppelkakan ur ugnen, förrän han stod och steppade i köket med kniven. Nu finns det bara tre bitar kvar, så imorgon efter att jag införskaffat nya ägg, så får jag smälla ihop en till.



Recept på Äppelsockerkaka

150 g smör
3 st ägg
2½ dl strösocker
3½ dl vetemjöl (210 g)
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

2-3 st syrliga äppel (2 stora eller 3 små)
1 tsk kanel
½ dl strösocker

Gör så här:

Börja med att smälta smöret. Vispa sedan sockret och äggen till en vit porös massa.

Blanda samman de resterande torra ingredienserna, och häll det i äggblandningen. Rör samman allt medan du tillsätter det smälta smöret i en fin stråle. Vispa tills smeten blivit helt slät.

Häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper.

Skala och urkärna sedan de äppel du behöver, och skiva dem i tunna skivor.
Häll upp ½ dl strösocker i en skål och blanda ner kanelen. Vänd sedan äpplena i blandningen innan du trycker ner dem i formen.

Grädda kakan I varmluftsugn på 175° i ca 45-50 minuter. 200° i vanlig ugn.
Tiden kan variera något beroende på äppelmängden, känn därför efter med en tandpetare så kakan inte är kletig i mitten.

Ta sedan ut kakan och låt den svalna i formen, innan du lägger upp den.











Inga kommentarer: