torsdag 26 januari 2012

Jag - en ljusförbrukare!

Nu skall jag erkänna en sak - Jag är en ljusförbrukare! Min make skulle nog vilja kalla mig ljusmissbrukare. Jag tänder minst fem ljus om dagen, men oftast så blir det fler, många fler.

Ända sedan mina barn var riktigt små så har vi tänt ljus när vi skulle äta. Min femarmade ljusstake som jag har på köksbordet, den är väl använd. Jag kom på att ljusen hade en magisk förmåga, att få mina barn på andra tankar, när de kladdade med maten.
Min älskade ljusstake
Varje gång som mina barn vägrade öppna munnen, eller bar sig extra grisigt åt, eller på andra sätt vägrade att äta, då ska ni veta att mina barn hade MÅNGA sätt att visa det på, då brukade jag blåsa lite lätt på ljuslågan medan barnen tittade storögt på den fladdrande lågan. På det viset kunde jag passa på, att få in en extra sked mat i deras mun. Nu vet jag inte om de har några speciella pyromangener i sig, men det fungerade i alla fall och det var ju huvudsaken. Sedan har det bara fortsatt - alltid tända ljus på bordet när vi ska äta.

Nu är barnen vuxna, och jag tror inte att de fått några större men av denna behandling, men när de kommer hem och vi skall äta tillsammans så tänder de ljusen lika automatiskt som man plockar fram tallrikar och glas. Undrar om de är medvetna om detta, eller om det bara går av sig själv?

En dag så fick min make för sig att inventera mitt "ljusskåp" och konstaterade att jag var uppe i över 1000 värmeljus! Då var inte de andra ljusen inräknade, och han påtalade myndigt:

- vi behöver INTE köpa hem fler ljus på många, många år!!

Men ack vad fel han hade!! Nu är faktiskt mina stora värmeljus slut och jag måste snabbt fixa nya. Ett stort "hål" gapar tomt i skåpet och det känns inte bra. Jag kan redan nu se framför mig, hur min make suckande skakar på huvudet när jag kommer hem med IKEA-påsarna.

Jag har tidigare gjort lite tappra försök med att "försvara" mina ljusinköp:

- Tänk om det blir storm! Tänk om det kommer en ny Gudrun....! DÅ kommer du vara tacksam för alla mina ljus.

- Du, jag kan lova dig, att det kan komma riktigt många stormar, innan man ens märker av att det börjar minska på hyllorna, svarade han suckande.

Till Er som tycker att 1000 värmeljus låter mycket, så vill jag till mitt försvar säga:

- det går MINST 10 värmeljus till min ljuskrona
- två ljus ovanför spisen
- två i hallen
-  och så något på bordet, då gäller det att man har ett stort lager!

Nu är det alltså dags för påfyllnad av stora värmeljus, och jag vet ju att det kommer att bli några andra varianter också. Doftljus exempelvis, jag älskar vaniljdoftljus. Min största ljusleverantör är IKEA, jag tycker de har bra kvalité till humana priser. Nu är frågan om jag kan smuggla in ljusen i skåpet UTAN att min make märker det...? Jag får fundera lite på det, men risken finns väl att han ertappar mig i hallen med mina IKEA-påsar, allt medan han allvarligt men bestämt utbrister:

- Men Susanne! Du har ju ljus! Massor av ljus!

Då, precis DÅ, kommer jag att veta hur våra barn måste ha känt sig, när de ertappats med att göra något som de inte fick! Men jag har bestämt mig - jag ska köpa ljus! Många ljus!

1 kommentar:

Karin-Ida sa...

Hej Susanne, jag förstår dig helt och fullt när det gäller ljusen, jag tänder också ljus varje dag. Det ger mig ro. I förskolan där jag jobbar använder jag mig också gärna av tända ljus och stämningsfull musik för att få barnen i lugn stämning! Det uppskattas både av dem och av föräldrarna.