onsdag 25 januari 2012

En riktigt kall syföreningsdag

Igår så var det en riktigt kall syföreningsdag, vilket även mina hundar tyckte. Innan vi kom på plats i soffan så genomgick jag min lilla ritual - tända ljusen, tända eld i spisen och koka kaffe. Men idag så valde jag faktiskt en kopp te.


Med detta fixat och klart så kröp vi upp i soffan och drog filten på oss. Efter många varvs snurrande under filten så kom "dogsen" äntligen på plats. Tänk vad svårt det kan vara att hitta rätt sovställning! Nu hör det till saken att Tinni är så himla nyfiken av sig, att hon måste ha nosen utanför filten, ifall det skulle hända något. Majsan å sin sida, vill helst ha filt över hela sig. Ni förstår säkert problematiken när Tinni snor runt och drar filten av Majsan, men det blev bra till sist.



När vi äntligen kommit på plats, så började jag mitt syföreningsmöte med att fästa trådarna i sockorna som jag stickade förra veckan. Efter det så fortsatte jag sticka på babykoftan till Isabelle. Nu återstår det bara att sy i ärmarna och knapparna, sedan är den klar. Jag hann också påbörja ett par matchande byxor till koftan. Vi får väl se hur det blir.
Innan kvällen var slut hade jag även hunnit med att baka en sockerkaka med vaniljkräm, och två valnötsbröd. Sockerkakan skall jag och min bästa väninna fika på i morgon, efter att vi varit ute och gått. Det är förresten av henne som jag har fått receptet på sockerkakan.

4 kommentarer:

Maja sa...

Hej!

Du beskriver dina symöten så fint - oj vad det låter mysigt med hundarna, ljusen och det varma kaffet!

Den där koftan är så söt! Lite gammaldags i stilen, tycker jag... Väldigt fin krage!

Många hälsningar från Maja

Susanne sa...

Hej Maja,
Jag gillade också mönstret på koftan, och enkel var den också att göra. Hoppas bara att den faller den lilla prinsessan i smaken.

Tusenstjärna sa...

Hej!
Här där jag bor var det också mycket kallt under syföreningsdagen. Då känns det extra mysigt att kunna sitta inne med en varm kopp te och tända ljus. Vilken fin kofta du stickar, den kommer säkert bli omtyckt.
Hälsningar/
Ulrika

Susanne sa...

Tack Ulrika för de fina orden.