måndag 15 december 2014

Vörtbröd med mild smak

Jag har ett recept på matbröd som jag brukar använda mig av. Receptet har vuxit fram genom åren av brödbak, genom att jag lagt till och dragit ifrån, och nu har jag hittat hem. Detta recept har jag som grund till de flesta limpor jag bakar, och vill jag ha något extra så tillsätter jag det. Exempelvis är jag sugen på valnötsbröd så tillsätter jag 2 dl hackade valnötter, är jag sugen på solrosbröd så tillsätter jag solroskärnor - ja, ni fattar.

Nu var jag sugen på vörtbröd och tänkte därför baka ett efter mitt eget recept. I fjol så bakade jag enligt receptet på Santa Maria's vörtkryddpåse, men jag tyckte det blev alldeles för kraftigt i smaken. Nu ville jag ha ett milt vörtbröd, vilket jag också fick genom att bara ta en liten mängd av kryddorna.

Här är receptet:

SUSANNE'S VÖRTBRÖD
2 limpor

½ pkt jäst (blå)
1½ tsk salt
2 msk honung
4 msk matolja
4 dl ljummet vatten
200 g rågsikt (ca 4 dl)
250 g vetemjöl (ca 5½ dl)
2 dl russin
1 msk Santa Maria's Vörtkrydda

Gör så här:
Värm vattnet till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och lös den i lite av vattnet.
Tillsätt honung, olja, salt, russin, vörtkrydda och rågmjölet och arbeta samman.
Tillsätt sedan vetemjölet i omgångar och arbeta degen smidig i ca 5 minuter med hushållsmaskin, annars 10 minuter förhand.
Täck degbunken med plastfolie och låt jäsa i 45 minuter.
Klä två avlånga bakformar med bakplåtspapper.
Ta och dela den färdigjästa degen i två delar och forma till limpor, lägg dem i formarna och låt jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 180 grader varmluft eller 200 grader över/undervärme.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.



Inga kommentarer: