söndag 14 december 2014

Smålandskringlor med kvarg

Tredje advent och lite julbak, det är väl en fin kombo!

Jag hade 250 gram kvarg kvar sedan lussekattsbaket i fredags - vad gör man med det? Jag är ju ingen älskare av att äta kvarg naturellt. Nu vet jag att det kommit flera sorters smaksatta kvargprodukter på marknaden, jag har ännu inte provat dessa, men det kommer väl.

I alla fall - 250 gram överbliven kvarg - varför inte testa att baka Smålandskringlor med kvarg i stället för gräddfil...!

Sagt och gjort, jag drog i gång. Till mitt ursprungliga Smålandskringlerecept som finns här på bloggen i receptfilken, så använder jag 1 dl gräddfil. Nu tänkte jag göra av med all kvarg och minska matsvinnet i vårt hushåll, så jag gjorde dubbelsats och tillsatte all kvarg jag hade. Ni ska tro att degen blev helt perfekt. Smålandskringledegen kan bli lite lös, skör och svårjobbad, men det blev inte denna degen. Vad gäller smaken så är den precis lika god.

Eftersom det snart är jul så tyckte jag att det passade att forma varje "kringla" till ett hjärta i stället.


SMÅLANDSKRINGLOR MED KVARG

Ca 40 st

150 g smör, rumstempererat
1 dl strösocker
250 g kvarg naturell
6 dl vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt

Pensling och garnering:
1 ägg + 1 msk mjölk
pärlsocker

Sätt ugnen på 225 °/200 ° varmluft
Rör socker och smör till en porös smet.
Blanda ner kvargen, tillsätt därefter mjölet som blandats ihop med hjorthornssaltet.
Rulla samman degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i mindre bitar och rulla ut ca 12 cm långa smala "maskar", tjocka som en vanlig blyertspenna. Forma till en kringla eller ring. Lägg den sedan på en plåt med bakplåtspapper. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 6-8 minuter, eller tills de är gyllenbruna. 

Tips: grädda en kringla först för att se hur stor den blir. Degen jäser upp ganska mycket, och en för tät kringla kan resultera i en ihop jäst "kringle-klump" - men även sådana är goda!



Inga kommentarer: