söndag 14 december 2014

Det perfekta julbordet - så här vill VI ha det.

Julskinkan - det svenska julbordets signum
Så har jag nu sammanställt en liten lista över vad jag och några av mina kära bloggvänner vill ha på det Perfekta Julbordet. Det har varit riktigt roligt att läsa mail jag fått om vad man absolut vill ha på sitt julbord.  Precis som det finns många julfirare, lika många sätt finns det att fira på.

Några håller väldigt hårt på "Dopp i Grytan", och då är det stora julbordet lite för mycket att ha tätt därpå. Andra har valt bort "Dopp i Grytan" helt, eller valt att ha det på lille julafton istället, bara för att kunna unna sig lyxen av ett julbord med flera rätter.

Vad som är ett absolut måste på julbordet är julskinkan, köttbullarna, Janssons frestelse, Vörtbrödet och den hemlagade senapen - och - håll i er nu - Pommes Frites!!! Det är min arbetskamrats absoluta måsten. Får han inga Pommes Frites på julafton, så kan det lika gärna kvitta med julmaten, what so ever!

Karin berättade om sin pappa som absolut skulle ha kokta "grisatassar" på julbordet. Själv så sa alltid min far att det var ingen riktig jul utan rullsyltan, som skulle serveras varm.

Kål är något som ligger de flesta varmt om hjärtat. Kål i alla de former, brunkål, grönkål, långkål och brysselkål. Själv har vi bara haft brunkål och svärmors grönkål genom åren, men varför inte förnya sig och prova något nytt? Jag har bland annat fått förslag på stuvad grönkål och/eller kokt brysselkål som fräses lätt i smör ihop med lite hackad mandel.

Av resterna på grönkålen gör man sedan en supergod grönkålssoppa. Av brunkålen gör man med fördel en supergod kålpudding. På det viset behöver inget gå till spillo.

Skinkan, som är det svenska julbordets signum, enligt många, har fått lite konkurrens av den stekta kalkonen, som är minst lika god. Överbliven skinka brukar jag tärna och frysa in, den fungerar sedan ypperligt till pizza och paj.

Vi som tänker på miljön bojkottar ålen och hoppas att beståndet snart skall ha återgått till det normala.

Men, som med allt annat, så gäller ändå Lagom Är Bäst. Det blir ju jul även om man inte vräker på med alldeles för mycket mat. Var och en får plocka ut sina favoriter och njuta gott av dem.

Eller som det stod i ett mail:

- det bästa med julbordet är när man plockar undan det, och julgodiset kommer fram.


Tips och idéer på vad man kan ha på sitt julbord. Var och en väljer ut sina godbitar. 



Inga kommentarer: