tisdag 21 augusti 2012

Symötesdag och Torgdag

Tänk, idag var det både symötesdag och torgdag. Nu är jag inte någon person som brukar springa på torget och handla speciellt ofta, det händer kanske en gång var tredje år. Men idag så hände det. Jag skulle fixa lite att äta på lunchen, så jag körde in till city. Mitt på torget så var det full aktivitet i torgstånden. Eftersom jag ändå skulle passera genom torget, så kunde jag ju passa på att se vad de sålde.

Frukt och grönt-ståndet var det som lockade mig mest. De hade en vagn med praktfulla krysantemum, riktigt stora "bollkryss" för bara 49:- stycket, vilket jag tyckte var billigt. Men det slutade inte med det. Jag gick därifrån med 3 tråg hallon, 3 liter lingon  (med råge!), 1 Cintrontimjankruka, 1 Oreganokruka - och nu pratar jag inte om de små rangliga plantorna som man brukar hitta i grönsaksdisken i livsmedelsaffärerna, utan stora krukor med örter. Detta plus mina två bollkryss fick jag för bara 235:-, vilket jag tycker är riktigt billigt. Så räkna med att jag kommer igen, mycket snart.

Underbart goda hallon!

Och det är något visst med att handla på torget, det känns så "rätt" om ni förstår vad jag menar. Jag rekomenderar alla, som inte brukar torghandla, att göra det. För visst smakar det bättre, när man vet var maten som man äter, kommer ifrån?

Grönsakerna och frukten kom från de lokala odlarna, så var det i alla fall på "mitt" torg. Det var nog endast lingonen och kantarellerna som inte var skånska, ja, också eventuellt blommorna, för de vet jag inte vart de kom ifrån. Nu börjar jag ångra lite att jag inte köpte kantareller också, för det hade suttit fint ikväll, för vad går väl upp mot en kantarelltoast gjord på färska kantareller? Jo, det skulle väl vara hallonpaj då. 

Så ikväll så blir det hallonpaj med vaniljsås här i huset, och imorgon skall det kokas lingonsylt. Jag skall bara ut och ragga ihop lite glasburkar. Jag har ju haft ett stort förråd av sådana tidigare, men det försvann när min kära make städade i matkällaren. När han kom och berättade att han rensat upp ibland glasburkarna och glasflaskorna, så var det redan försent att stoppa honom.

Idag på symötet så skulle jag ju presentera min färdiga kofta - det sket sig - igen! Men nu har jag verkligen inte långt kvar - endast ärmarna skall sys i, och sedan är den färdig. Så nästa gång, DÅ har jag ett färdigt resultat att visa upp - jag lovar!

- snart färdig!

1 kommentar:

Tusenstjärna sa...

Den ser ut att bli jätte fin. Jag blev precis klar med en kofta till min lilla dotter:)
/Kram Ulrika