onsdag 8 augusti 2012

Gurkinläggning


Igår kom min kära väninna på besök och hade med sig min beställning på 5 kg Västeråsgurkor - dock inte hemmaodlade, utan från deras butik. Så idag har jag skurat gurkor, skivat dem och lagt in dem.

Jag vet två som kommer att bli glada - mina kära bröder - de älskar "Syrrans gurkor". Och de är faktiskt jättegoda och jätte enkla att göra.

Förutom jobbet att skura dom, vilket i sig går ganska fort, så skivar jag dem i matberedaren, sedan varvar jag gurkor och övriga ingredienser i en stor spann med lock. Där får de ligga tills de tar slut, min sats på 4 kg brukar räcka ett år. Till detta receptet behöver man inte koka någon lag, utan lagen sköter gurkorna själv om, ihop med ättikan, sockret och saltet.

Jag lägger endast gurkorna på burkar när jag skall ge bort dom, ett sätt som sparar tid och burkar. Fast det krävs naturligtvis ett kylskåp som har plats till en spann - jag har mitt extra kylskåp i källaren.

Dock hände det som inte fick hända! Jag bestämde mig för att göra ett kilo extra, som jag skall ge bort i julklapp. Det kilot skivade jag i min mandolin, bara för att jag skulle få fina och jämna gurkskivor - och ja, ni kan ju gissa själva vad som hände. Stort blodvite uppstod!
Kombinationen gurkskivning och OS-tittande är inte att rekommendera.
Så pass stort att jag fick ringa efter mina barn. Men fick jag tag i dom...? Nä, naturligtvis inte. Min son som är på Cypern ringde jag aldrig, "J" var i skogen och plockade svamp. "F" svarade inte, och när hon inte svarar vid 18-tiden en onsdagkväll, då gissar jag att det är Bilbingo som gäller. Min man var inte heller anträffbar. Det var bara att lägga sig på soffan och låta den värsta blödningen lägga sig, sedan fick jag klättra upp efter min förbandslåda.
Nu skulle det ju bara fattas att jag ramlade av stolen också, och bröt ben och armar, men det klarade jag mig faktiskt ifrån. Så nu sitter jag här med ett finger i bandage, och det är "Lite" svårt att skriva, men det går. Så här kommer mitt recept på inlagda gurkor:

Susannes inlagda gurkor

2 kg Västeråsgurkor
5-6   Dillkronor
2 msk gula senapsfrön
1 kg socker
½ dl salt (75 g)
1½-1,6 dl ättika 24%
1 hel pepparrot ca 7 cm

Skura och rengör gurkorna noga, skiva dem tunt.
Varva gurkor med socker, salt, dillkronor och senapsfrön samt den skalade pepparroten som är skuren i bitar.
Häll över ättikan..
Ställ gurkorna svalt, och rör om med jämna mellanrum tills allt socker och salt har löst sig och lagen är klar.
Låt dem stå övertäckta i ca 10 dagar på en sval plats, innan de läggs på burkar. Gör ni som jag och förvarar alla gurkor i en spann med lock, så sätter ni spannen kallt efter ca 10-12 timmar, när ni ser att allt är upplöst och väl omrört.

Inga kommentarer: