onsdag 29 augusti 2012

Symöte, lingonsylt och en färdig kofta

Vart tar dagarna vägen???? Tiden bara springer iväg. Jag tyckte inte det var alls länge sedan det var symöte, och nu är det dags igen. Att ha symöte är bara roligt, så missförstå mig inte. Det är lika spännande varje gång att se vad alla deltagare har pillat ihop under veckan (kolla här) men att tiden springer iväg så fort, innebär också, att det innan vi vet ordet av så är det jul!!

Bara ordet JUL kan framkalla panik hos mig. Varje år - samma ångest!!

- Vad sjutton skall jag ge folk i julklapp???

Om det var svårt tidigare år, så är det ännu svårare nu, för alla idéer är förbrukade. Till de "lite äldre" så har jag en liten idé om att ge bort lite "hemmakokta" julklappar iforma av inlagda gurkor, marmelader, hemmakokt sylt och kanske lite saft. Det tror jag kan bli uppskattat. Ättiksgurkorna är klara, så även lingonsylten. Den kokte jag upp i veckan som gick, på mina lingon som jag köpte på torget. Jag använde mig av min mammas gamla recept, som är busenkelt att göra och som blir mycket god.


Att rensa lingon minns jag som ett litet "slavgöra" från det jag var barn. Tro nu inte att jag fick tillbringa varje dag med att sitta och rensa lingon. På sin höjd rörde det sig om EN dag, men det räckte för mig. Inte nog med att man skulle ut i skogen och plockat dem, man skulle behöva rensa dom också, och det var INTE kul. Jag tyckte det tog evigheter. Solen sken och alla kompisarna var ute och hade roligt, och där satt jag och rensade lingon! Fy fabian vad livet var orättvist. Vad var det för fel på sylten som man köpte i affären???

Som vuxen kan jag skratta åt det hela, men då, när jag var runt tio, elva år - då var det verkligen INTE roligt!

Jag hade tur i mitt lingoninköp från torget, där fanns varken blad eller lingonkvistar. Totalt plockade jag väl bort runt 20 lingon! Alltså en riktig kanonkvalité måste jag säga.

Efter att ha rensat bären så sköljde jag dem i kallt vatten. Sedan varvade jag lingon och socker i en kastrull och tillsatte lite vatten, där fick de koka i 20 minuter under lite omrörning. Efter det så var de klara att hällas upp på noga rengjorda burkar, som jag för säkerhetsskull kört i ugnen i 15 minuter på 100 grader. Man vill ju inte riskera att sylten möglar på grund av dåligt rengjorda burkar.
(se recept längre ner på sidan)




 

Denna veckan skulle jag även visa upp mitt färdiga resultat på den stickade koftan. Tro det eller ej - koftan är klar!!

Nu skall jag bara kasta mig över nästa kofta som ligger halvfärdig i stickkorgen.

- Vågar jag nämna att det ligger ännu en kofta och väntar, även den halvfärdig??

Men om jag ligger i som en iller så kanske jag har två julklappar färdiga innan denna julen!! För den ena koftan vill jag nog behålla själv. Man märker att det snabbt börjar kylna av ute, i takt med att dagarna blir kortare, då kan det vara skönt att ha en hemmastickad kofta att dra om sig.




Recept på Mammas lingonsylt

1 ½ liter lingon (ca 1 kg)
8 dl strösocker (ca 700 g)
3 dl vatten

Rensa och skölj bären noga. Varva dem med sockret i syltgrytan. Tillsätt sedan vattnet. Hetta upp bären långsam och koka dem försiktigt i 15-20 minuter. Rör i bärmassan så värmen blir jämnt fördelad, Skumma och häll upp sylten på varma och väl rengjorda burkar. Tillslut dem. Denna sylt blir mycket hållbar.


Inga kommentarer: