tisdag 14 augusti 2012

Syföreningsmöte

Idag är det tisdag, solen skiner och det är varmt och det är dags för nytt syföreningsmöte. Trots att jag stickat och stickat, så har jag ännu inte blivit klar med koftan jag håller på med. Det tar längre tid än jag räknat med, men förhoppningsvis så skall jag ha ett färdigt resultat att visa upp på nästa möte. Här kan ni titta in om ni vill veta vad de andra deltagarna hittat på.

Dock kan jag bjuda på nybakat bröd! Jag hittade ett recept i senaste numret av Allt i Hemmet på ett italienskt lantbröd som är jätte gott, och helt utan socker. Jag rekomenderar er verkligen att testa detta! Själv tänker jag sno ihop en bruschetta och kan tänka mig att brödet passar utmärkt till detta.

ITALIENSKT LANTBRÖD (2 st eller 1 stort)

Tips! Läs igenom receptet innan du blandar ihop degen.


Jag gör 2 bröd av degen, de blir i "normal" storlek.


25 g jäst
6 dl vatten
3 dl durumvetemjöl
8 dl vetemjöl special
-----
4 tsk salt
1 dl olja
1 äggvita
4 dl vetemjöl special

Gör så här:
1. Värm vattnet till fingervarmt 37 grader  
2. Smula jästen i en bunke och lös upp den med lite av vattnet.
3. Tillsätt sedan resten av vattnet och översta delen av mjölsorterna.
4. Låt jäsa övertäckt i 60 minuter.
5. Tillsätt salt, olja, äggvita och 4 dl vetemjölspecial.
6. Arbeta degen ordentligt och forma till två limpor, eller ett stort bröd.
7. Låt bröden jäsa på plåt i ca 40 minuter. (Jag gör två bröd av degen som jag lägger i avlånga formar).
8. Skåra brödet/bröden med en vass kniv.
9. Sätt ugnen på 250 grader.
10. Pensla brödet/bröden med vatten.
11. Grädda i 30 minuter i nedre delen av ugnen.

1 kommentar:

Gela sa...

Men tack! Vi bakar ju alltid vårt eget bröd så är roligt med nya recept att prova på. Ha en fin syföreningskväll/Gela