torsdag 9 augusti 2012

Jag har adopterat ett bi



Jag har precis blivit adoptivmamma! Jag har adopterat ett bi eller rättare sagt - jag har blivit andelsägare i bikupan Ebba! Jag är inte adoptivmamma till ett bi utan en hel hop. Jag hade ingen aning om att detta engagemang fanns, förrän jag läste om det i det senaste numret av Allers (nr 33/12).

Personerna bakom initiativet är Stina Lindén och Sofi Holmgren. Deras idé går ut på att placera ut bikupor i trädgårdar runt om i Hässleholm hos personer som gärna vill ha bin, men dom tar hand om skötslen. Även de som inte har trädgårdar men som vill vara med ändå, har möjlighet att köpa in sig i projektet till en kostnad av 300:-/år och som tack får de del av honungsskörden i slutet av varje sommar och en hel hop med lyckliga små bin som surrar.

Alla blir således vinnare, men den stora vinnaren är dock vår miljö. Som tack får vi andelsägaren en del av honungsskörden i slutet av varje sommar.

Jag hoppas innerligt att detta kommer att spridas ännu mer, både för bina skull och för de som jobbar med projektet. Det är dags att vi vaknar upp och gör något för att rädda vår miljö innan det är försent. Alla kan göra något, vill man inte adoptera så kan man kan göra en punktinsats också - så kära blogvänner, gör en insats ni också - Besök Adopt a Bee och ge ditt bidgrag. http://adoptabee.se/blog/sponsra-oss/




Inga kommentarer: