måndag 15 juli 2013

Fläderblomssaft - en doft av sommar!

Jag är riktigt nöjd med mig själv, måste jag säga! Sakta men säkert så tar jag mig tillbaka till de "gamla" takterna. Tröttheten börjar ge med sig och jag orkar lite mer dag för dag, men huvudvärken får jag nog dras med ett tag till.

Igår så gjorde jag färdigt fläderblomssaften som jag haft på gång i en spann. Minimalt med arbete och maximalt utfall måste jag säga. Det behöver inte vara så omständigt och jobbigt för att få en bra slutprodukt.

När jag gör fläderblomssaft så utgår jag från 70 st blomklasar. Jag klipper ner blomställningarna i en spann, jag försöker få med så lite av stjälkarna som det är möjligt. Jag inbillar mig att ju mer stjälkar - ju beskare saft, det är förmodligen bara inbillning men så gör jag.

Jag täcker blommorna med vatten och häller i en till två matskedar ättika, sedan får detta stå och dra i en timme. Detta gör jag för att ev. djur skall flyta upp. När detta är klart så sköljer jag blommorna och sedan följer jag receptet som jag hittat i en gammal kokbok (se nedan).

När jag blandat allt enligt receptet, så täcker jag spannen med ett tillhörande lock. Man kan naturligtvis använda vad som helst, bara man kan få det att sluta tätt. Sedan ställer jag detta kallt och låter dra i 4 till 5 dagar.

När saften fått dra färdigt så tar jag fram en stor gryta eller plastbalja, samt ett durkslag. I durkslaget lägger jag en ren kökshandduk, den skall inte vara för tät i väven.


En sats fläderblomssaft passar
precis i ett durkslag.
Jag har en silställning och silduk, men jag tycker detta sättet är mycket enklare. När silningen är färdig så sköljer man bara av handduken och tvättar den som vanligt.

Jag använder inga extra konserveringsmedel i denna saften utan jag häller den på små PET-flaskor som jag sedan lägger i frysen.

Här måste man tänka på att man inte fyller flaskorna ända upp eftersom vätskan expanderar när den fryser.

Receptet jag följer är enkelt
och ger en supergod saft.





Inga kommentarer: