onsdag 31 juli 2013

Jordgubbskräm och sesamfrallor

Något som verkligen gör köksarbetet extra kul är bra grejor. Gamla som nya, billiga som dyra, snygga som fula - det spelar ingen roll, bara de är effektiva och fungerar.

Jag har ett litet smycke som pryder min köksbänk och det är en gammal hushållsvåg. Den har några år på nacken men den fungerar alldeles utmärkt.

Förr tyckte jag det var bökigt och besvärligt att använda våg, men efter att fått denna hushållsvåg i min ägo så kan jag inte låta bli.

Bra grejor skall användas, och så blev det även idag. Jag har nämligen
bakat "frallebullar" som jag skall ställa på brickan till min make, som fyller år i morgon.
Men han skall inte bara få "frallebullar", utan jag har även kokt jordgubbskräm åt honom, eftersom han är så barnsligt förtjust i kräm med mjölk.

Kräm är ju väldigt enkelt att göra, och så går det snabbt också. Ett uppskattat mellanmål både för barn och vuxna. När jag kokar kräm så gör jag så här:

Jordgubbskräm

Du kan med fördel använda andra bär eller frukter.

Du behöver till ca 4-pers    

1 liter jordgubbar som sköljes, snoppas och delas i mindre bitar.
3 dl vatten
1 dl strösocker
 - detta får koka ihop tills jordgubbarna är lagom mjuka.
Tag av grytan från spisen, rör ut
3-4 msk potatismjöl i lite vatten och rör ner detta i en fin stråle i grytan. Låt krämen få ett snabbt uppkok, tag sedan grytan från spisen. Häll upp krämen direkt i en skål, sikta strösocker över krämen för att den inte ska "skinna" sig. Låt svalna.

Sesamfrallor

Du behöver till ca 20 st: 

50 g jäst
5 dl kallt vatten som värms upp till 37 grader
1 ½ tsk salt
2 msk ljus sirap
2 msk raps- eller solrosolja
50 g smör
3 dl havregryn
1 liter vetemjöl

Till pensling:
1 ägg och en msk mjölk
sesamfrön eller annat gott.

Smula degen i en bunke, häll över lite av det uppvärmda vattnet.
Tillsätt sirapen. Rör tills jästen löst sig.
Klicka sedan ner smöret.
Tillsätt havregryn, olja, salt och resten av vattnet.
Tillsätt därefter vetemjölet i omgångar.
Arbeta degen noga låt därefter jäsa i ca 40 minuter.

Efter jäsningen så skall degen delas upp och formas till runda bullar.
Vispa upp ägget tillsammans med mjölken och pensla bullarna, strö över sesamfröna.
Lägg ett bakplåtspapper över bullarna och låt jäsa ytterligare 30 minuter.

Grädda därefter bullarna i mitten av ugnen i 250 grader i ca 8 minuter - eller tills bullarna fått fin färg.


 

1 kommentar:

Fia sa...

Vad det ser gott ut!