lördag 20 juli 2013

Rabarber-Jordgubb och Hallonsaft

I går koktes det marmelad i mitt kök, och idag så kokas det saft. Vi befinner ju oss i en underbar period av året då tillgången till både bär och andra nyttigheter är stor. Eftersom jag har ganska mycket rabarber i min trädgård i år, så valde jag att koka en "Rabarber-Jordgubb och Hallonsaft" - man kan ju inte göra pajer på allt!

Det är en mycket enkel saft att göra. I min saft som jag kokte idag så har jag 700 g rabarber, 500 g hallon och 800 g jordgubbar - ett lite man "tager vad man haver" saftkok. Men man kan trixa lite hur man vill - köra enbart 1 kg rabarber och 1 kg jordgubbar och skippa hallonen, eller hur man nu vill göra.


Gör så här:

Snoppa jordgubbarna, och skölj bär och rabarber noga. Skiva ner rabarberna i 1 cm bitar, och skiva jordgubbarna i mindre bitar. Hallonen kan vara som dom är.

Koka detta ihop med 1,5 dl vatten i 20minuter. Undvik att röra för mycket.

Sila saften och häll tillbaka i en rengjord kastrull.

Tillsätt 7 dl socker och saften av 1 citron.

Koka upp saften under omrörning och skumma av.

Låt sedan saften svalna en stund och häll upp på väl rengjorda flaskor. Själv häller jag min saft på små PET-flaskor som jag sedan fryser in. Jag upprepar viktigheten i att inte fylla flaskorna ända upp, om de skall frysas.

             
 

Inga kommentarer: