måndag 9 april 2012

Badhönor stod på bordet och flinade åt mig....


Så var det bara en dag kvar på vår påskhelg. Till skillnad från igår, då solen sken och vädret visade sig från sin bästa sida, så är det grått och kallt idag. Men så är det ju "typiskt" aprilväder - ömsom sol och ömsom snö och regn, men man står ut för man vet ju att den underbara sommaren är i antågande.
Frida vid havet den 26 februari 2012.

Igår så fick jag verkligen en försmak av just denna antågande sommar. Vi hade kört ut till vår sommarstuga. Efter frukosten gick min man ut och körde igång staket-tvättning med högtryckstvätten, medan jag väl påklädd, placerade mig i en solstol invid husknuten.

Där satt jag invirad i en filt och njöt av solens första värmande strålar. Efter en halvtimma var jag tvungen att slänga av mig filten och koftan, för att efter ännu en halvtimma gå in och dra på mig baddräkten! Jo, ni hörde rätt - Baddräkten!

Där satt jag iklädd min baddräkt och försökte gömma mig så gott det gick. Om någon såg mig, skulle de tro att jag blivit skvatt galen, för vinden var riktigt kall när man väl ställde sig upp. Men i min lilla vrå, i solstolen, där rådde det Medelhavsvärme. Jag hoppades innerligt att inte allt för många skulle passera vår stuga. Naturligtvis så fanns det några energiska människor som var ute och gick, alla iklädda vantar, mössa och varma jackor!

Medan jag satt där och lapade i mig solen tänkte jag på förra årets påskhelg. Då hade vi högsommar. Vi var ute i stugan då också, och våra barn kom ut och hälsade på. Sedan ställde vi till med årets första grillfest. Men innan grillfesten så var det dags för årets vadslagning. Jag har som en påsktradition att utmana min barn på en vadslagning - ett dopp i havet mot en skälig summa pengar.

I fjol så sprang både Johan och Jenny ut och doppade sig, Frida valde att stå kvar på stranden och heja på. Men i år så blev det inget dopp. Det är ju faktiskt inte många veckor sedan isen släppte sitt grepp om vattnet nere vid stranden. Och jag förstår dem, jag skulle själv inte vilja springa ut och doppa mig i det kalla vattnet och i den kalla vinden. Nä, jag hade det tillräckligt bra i min lilla soliga vrå.

När jag sedan kom hem så såg jag hur våra "påskpysslade" badhönor stod på bordet och flinade åt mig, den badkruka som jag faktiskt är.


Inga kommentarer: