onsdag 28 mars 2012

En symötesdag i äkta vårvärme

Underbara, efterlängtade vår - välkommen! Nu vet jag inte hur det är i övriga landet, men här i Skåne så har våren och värmen äntligen kommit. När jag körde hem från jobbet så visade bilens gradtal på 20 grader under hela bilfärden. Först trodde jag att mätaren lagt av, men när jag väl varit ute en stund så insåg jag att termometern nog fungerade ändå, för det var verkligen varmt! Jag som ännu inte hunnit ställa om mig vädermässigt, hade av ren rutin tagit på mig mina stövletter - dom kan jag verkligen plocka undan nu, både dom och min vinterkappa.

Efter hemkomsten och omklädning till lättare kläder, så startade jag äntligen mitt symöte. Tinni och Majsan snarkade hårt bredvid mig. De hade naturligtvis kört på för fullt på hunddagiset, ute i den varma vårsolen. Majsan hann dock spana av trädgården och jaga bort tre skator som olovandes gjort intrång på hennes revir, innan hon sprang in och lade sig.

Avbruten mosstickning
Just nu stickar jag sockar i avbruten mosstickning som är ett alldeles nytt sticksätt för mig. Idén fick jag av Sarah's Otaliga projekt som gjort sådana. De var så oerhört fina, så jag lade den pågående babykoftan åt sidan, för att sticka ett par åt mig själv. De är verkligen roliga att göra, så det blir antagligen ett par till innan jag återupptar projektet med babykoftan. Tack Sarah för tipset.

Efter symötet så kom min son hem och hälsade på, och kom med förslaget att vi kunde ju grilla lite korv. Doften från den nytända gillen tände verkligen min längtan efter sommaren. Tyvärr så är kvällarna allt för kalla ännu för att sitta ute och äta, men vi fick i alla fall en försmak av den härliga tid som vi har att vänta.

Inga kommentarer: