onsdag 23 april 2014

Ett litet barns funderingar

 Det kan inte vara lätt att vara liten. Tänk så mycket de skall lära sig och förstå. Ta bara detta där ett ord har flera betydelser, hur förklarar man det för en treåring?

Min bror och hans fru jobbar båda inom flyget, så när de åkte på semester senast så tänkte min svägerska att hon skulle förklara lite för lilla "I" om vad som hände i flygplanet när de gav sig i väg.

"- Det skulle just vara snyggt, att två piloter får ett barn som är flygrädd! Därför tänkte jag att förklara efterhand vad flygplanet gjorde, så att det föll sig naturligt för "I" när hon skulle resa längre fram, sa min svägerska.

"- Så jag satt där med "I" i knät och förklarade att nu backar planet, nu stannar planet, nu taxar det...."


Då säger lilla "I":

"- Taxar..??!! Som Tinni och Majsan.....??!!!"

"- ....Och hur förklarar man det för en treåring, skrattade min svägerska!"

Tinni och Majsan är mina små taxar och lilla "I:s" älsklingar. Jag kan bara tänka mig hur förbryllad hon måste vara....ett flygplan är ju ingen tax!

Inga kommentarer: