onsdag 16 april 2014

Citronsaft och tekakor

Idag har jag varit lite produktiv. Istället för att putsa kvasten och packa min väska inför färden till Blåkulla imorgon, så har jag bakat tekakor och gjort citronsaft. 

Citronsaften har jag gjort förut, men tekakor var första gången jag bakade. De blev riktigt goda, om man nu får säga det själv. Jag kan tänka mig att att samma recept kan fungera till släta bullar, om man tillsätter lite kardemumma i degen.

Tekakor



Ingredienser:

1 pkt jäst
10 dl vetemjöl special
½ tsk salt
2,5 dl havregryn
150 g smör
1 dl sirap el. strösocker
5 dl mjölk

Gör så här:

Häll mjölken över havregrynen och låt dem stå i 10 minuter.
Smält smöret och häll det över havreblandningen.
Värm ihop med sirapen och smöret till 37°
Smula ner jästen.
Tillsätt mjöl och salt och blanda samman till en deg.
Jäs i 30 minuter.

Knåda degen smidig på ett mjölat bakbord. Forma till små bullar och kavla till dem. Nagga med en gaffel och låt dem jäsa i 30 minuter.
Grädda dem i 200° varmluft/225° vanlig ugn i ca 10-15 minuter eller tills de fått en gyllenbrun färg.

Inga kommentarer: