onsdag 19 december 2012

Lycka är gamla och väl beprövade recept

Oftast hittar jag nya recept på saker som jag redan har recept på. Det kan vara allt från knäck till matbröd, från kalopps till saftsås. Sedan drar jag igång med full energi och kokar, steker eller bakar - eller vad nu man skall göra. Så kommer då slutfasen - smaktestet!

- Total antiklimax! Det händer allt som oftast, och jag börjar tröttna på det nu. Familjemedlemmarna som också får agera testdockor, kan nicka gillande och ge beröm. Men jag vet inte om det beror på att de är duktigt väluppfostrade, eller om de inte vågar säga något annat.

I alla fall så överöses man varje jul med trix och knep på hur man gör bästa knäcken, skinkan, mandelmusslan and so on. Varenda tidning man tittar i - nya förslag. Leila, Nigella och Ernst som lullar runt i TV-rutan, har nya förslag och idéer. I år så kör jag Ernst-bojkott. Ja, jag bojkottar förresten alla "nya" förslag och idéer helt. I år så skall jag göra på det sättet som jag alltid brukat göra, och köra den gamla väl beprövade varianten.

Jag har en liten receptbok som Milda gav ut en gång i tiden, jag tror att den har minst 25 år på nacken. En gratistidning man fick i affären, men bra! Allt blir gott och lyckat. Nu har jag sett att Milda har en ny sorts kokbok på sin hemsida, jag har ännu inte hunnit kolla om det är samma receptbok, fast i nyutgåva. Men jag hoppas de inte valt att ändra på ett redan
vinnande koncept i form av goda recept - så lyckades jag klämma till med ett litet rim också!

Ni som vill kan hämta hem Mildas kokbok här.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej..

Hittade din blogg när jag kollade runt.
Blev så glad när jag såg det här inlägget :)
Jag har också den där gamla varianten av receptbok inför Julen. Knäck och kolarecepten används än i dag av mig, dottern, som nu är 25 år blev lyrisk när jag plockade fram den gamla nötta receptboken, ååå sa hon har du den här kvar, va´mysigt, utan den här blir det väl ingen riktig Jul, sa min goa dotter och tindrade med ögonen, precis som hon gjorde när hon var liten och det blev dax för kolakokning...

/ Anneli

Susanne sa...

Hej Anneli,
Vad roligt att höra att du gillade mitt inlägg, positiva kommentarer värmer alltid. Jag har döttrar i samma ålder som du, och de har sagt att jag ALDRIG får göra mig av med denna lilla kokbok. Ha det så bra/Hls Susanne