söndag 16 december 2012

Tredje Advent och granen är klädd

Vi har alltid haft tradition att ta in granen och klä den lille julafton. Men i år så har den faktiskt åkt in redan tredje advent.

Min tanke är att vi skall kunna njuta av den lite längre, under förutsättning att den inte barrar ihop totalt. Som vanligt har vi valt en Kungsgran. Det är så nära en Walt Disney-gran jag kan komma, det är bara Piff & Puff som saknas.

I granen brukar jag även sätta några halmbockar. Från början hade jag en hel del bockar, men med åren så har de blivit mindre till antalet.

Orsak: - bockätande taxar! I år har de fått flytta upp, och pryder nu bara granens ovandelar.

Min "Tomte-krubba" är också klar. Jag har arrangerat ett litet Tomtesamhälle i en liten urna, den brukar få pryda matbordet på julafton.


Min hemmafixade Tomtekrubba
är ett litet annorlunda
arrangemang på julbordet.


 
Ett perfekt substitut för alla julblommor, som kan bli lite för skarpa i doften om man är känslig för det. Själv har jag inga problem med sådant, men man vill ju inte riskera att gästerna får problem.

Att göra en "Tomtekrubba" är busenkelt.
Tag en lämplig kruka, skål eller vad du har.
Fyll upp den med tidningspapper.
Knyckla till pappret så det blir lite "kullar".
Täck pappret med mossa, och tryck ner lite svampar och kottar. Placera sedan ut lite tomtar och kanske någon bock, eller andra ting som man tycker kan passa till jul.




Inga kommentarer: