tisdag 4 september 2012

Symöte och brödbak

dagen symöte så kom raggsockar på tal, det börjar ju bli säsong för sådana nu. Själv har jag letat efter mönster till sådana ett tag, men de skall vara i babyformat! Mönster på raggisar i vuxenstorlekar har jag gott om. Ännu har jag inte lyckats hittat något, så finns det någon som kan ge mig tips på var man kan hitta detta så får ni gärna hojta till.

Kofta stickat i Drops jeansgarn
Idag kan jag också visa upp ännu en färdig kofta! Man kan väl säga att det går bra nu. Jag har en kofta till som jag skulle göra färdig, men jag kunde inte låta bli att gå emellan med en liten kofta i Pippimönster, de är ju moderna igen.

Medan symötet pågår och pippikoftan växer sig större så jäser degen i matberedaren. Idag slår jag till med ännu ett Valnötsbröd, som har blivit favoriten här i huset. Receptet har jag "knådat" ihop själv, och tycker att jag lyckats få till det riktigt bra. Det är så underbart gott, så jag delar gärna med mig av receptet här:


Susanne’s Valnöts & Russinbröd

Du behöver för 2 bröd
½ paket jäst (jag använder blå paket)
1 ½ tsk salt
3 msk honung (kan uteslutas)
4 msk olivolja (eller annan olja)
4 dl ljummet vatten
200 g (4 dl) rågsikt
½ dl russin
75-100 g hackade valnötter
250 g vetemjöl special(ca 5½ dl). Det går även bra med vanligt vetemjöl

Gör så här:
Rör ut jästen i lite vätska.
Blanda samman allt i en matberedare och kör i ca 8 minuter.
Låt jäsa övertäckt 1 timme.
Arbeta ihop degen och forma till två limpor som läggs i avlånga formar.
Låt jäsa 30 minuter övertäckt
Grädda i varmluftsugn på 180° i ca 30 minuter (i vanlig ugn ca 200°).

1 kommentar:

sveas punkt. sa...

Tjusig kofta, tänk om jag bara hade orken att ge mig i kast med ett så stort projekt... Håller mig gärna till de mindre som jag vet att jag får klart. :)
Ha en fin kväll, Sandra