tisdag 17 juli 2012

Goda fralle-bullar

.
Isabelle kom på besök i helgen och visade upp sin fina mössa som jag gjort. Den passar precis!

Här knallar hon runt med jordgubbar runt hela munnen.

Idag så är det ju syföreningsmöte, och jag trodde jag skulle kunna visa upp ännu ett färdigstickat arbete, men så blev det inte.
Jag har fortfarande en hel del kvar att göra.

Istället så kan jag bjuda på ett recept på snabba och goda fralle-bullar som jag bakade idag.


GODA MINIFRALLOR MED VALLMOFRÖ


Du behöver:

50 g jäst
5 dl kallt vatten
1 ½ tsk salt
2 msk honung eller ljus sirap
2 msk rapsolja
50 g smör
2 dl havregryn
10 dl vetemjöl
Pensling garnering:
1 lättvispat ägg
Vallmofrön

Gör så här:
Smält smöret och häll i det kalla vattnet. Värm ev. upp till fingervarmt.
Smula jästen och häll i lite av vätskan, rör om tills jästen är upplöst.
Tillsätt honung/sirap, salt, olja och havregryn
Häll sedan i resten av degvätskan.
Blanda sedan ner mjölet (spara ca 1 dl till utbakning) och arbeta samman till en smidig deg.
Jäs degen i 30 minuter, övertäckt med en bakduk.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 20 lika stora delar.
Forma till släta, runda eller avlånga bullar.
Lägg bullarna på en plåt med
Låt jäsa ytterligare i 30 minuter, övertäckt.
Pensla sedan bullarna med det uppvispade ägget och strö på vallmofrön.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i 250º ca 6-8 min
Tips!
Man kan ställa in hela plåten i frysen i några timmar tills bullarna blivit djupfrysta.
Ta sedan och förpacka dem i fryspåsar och frys in på nytt.
När det blir dags att ”baka” nya bullar så lägg de frysta bullarna på en plåt.
Låt dem tina på plåten medan ugnen värms upp till 250º och grädda dem i 8 minuter i mitten av ugnen.

 
 

Inga kommentarer: