tisdag 28 februari 2012

Symötestisdag, den sista för denna månaden





Idag var det den sista symötestisdagen i februarimånad år 2012. Det var en gråmulen tisdag här nere i Skåne, och utanför knutarna visade termometern på 8 grader. Trots plusgraderna så gjorde avsaknaden av solen att det verkade mycket kallare, i allafall så tyckte jag det. Det kan ju i och försig bero på att jag fortfarande dras med min förkylning, som envist biter sig fast i kroppen.

Jag gjorde som jag brukar göra, denna symötesdag. Först så tände jag mina ljus, sedan satte jag mig till rätta med min kaffekopp och mitt handarbete framför mina nyinköpta blommor, de vita och vinröda ranunklerna.


Fridas axelvärmare

   Idag kan jag visa upp två färdiga arbeten.
   En axelvärmare som jag stickat till min
   dotter Frida, och ett par rosa handledsvärmare
   som jag piffat till med lite rosa pärlor.





Rosa pärlor sätter extra piff

Om jag börjar med axelvärmaren så var det mitt första stickarbete med flätor.

Efter att börjat om på arbetet FEM gånger så blev det till sist rätt. Men mönstret var lite knepigt formulerat tycker jag, det kunde
varit lite mer utförligt beskrivet gällande NÄR man skulle gå efter uppritat diagram, och NÄR man skulle rätta sig efter beskrivning enligt texten
.
MEN jag lyckades till slut - jag är nöjd och Frida är nöjd, och nu slipper hon frysa.


Handledvärmare i rosa ullgarn enligt eget mönster.
När det gäller mina rosa handledsvärmare så blev jag ganska nöjd med dom också. Mönstret komponerade jag ihop själv, sedan satte jag dit lite extra piff iform av rosa pärlor i hålmönstret. Kanske ska jag låta det bli nästa "årets julklapp" inför kommande jul?

Ja, detta var vad jag har att komma med denna symötesdag. Vid nästa symöte hoppas jag att vi kan få njuta av lite vårsol.
Närbild på axelvärmarens flätmönster

4 kommentarer:

Fia sa...

Vad fina de är.

Otaliga projekt sa...

Men, vilket galet fin axelvärmare!

Susanne sa...

Tack Fia,
Det är alltid roligt med lite beröm

Susanne sa...

Den var riktigt rolig att sticka, när man väl klurat ut hur man skulle göra.