fredag 5 februari 2021

 Idag är det årets hittills kallaste dag, i alla fall för oss här nere i Skåne. - 13 grader visade termometern vid 10-tiden i förmiddags, och då är det ju passande att jag precis lagt upp och börjat sticka på en Norrbottenströja. Det är ju en hyfsad lång sträcka mellan Skåne och Norrbotten, men vi kan frysa även här nere i de sydliga delarna av landet. 

Jag ramlade över designen på Instagram och blev helt såld. Den är skapad av Sara, som har företaget Nanoks. Hennes kärlek till Norrbotten och dess fantastiska natur, ger henne inspiration till sina mönster.

Jag stickar tröjan i det isländska ullgarnet Léttlopi, som också rekommenderas i mönstret. Men att hitta ullgarn idag visade sig vara lättare sagt än gjort. Vi upplever tydligen en riktig ullgarnsbrist i Sverige! 

Enligt Järbo beror det på en ökad efterfrågan, samt problem som direkt kan kopplas till Covid-19-pandemin. Så mitt ullgarnsletande resulterade i flera nya garnleverantörer, vilket i sig var ganska givande. Det är ju lätt hänt, att man snöar in på den leverantör som man brukar beställa av, men nu fick jag göra nya bekantskaper och det är ju alltid roligt. 

Ni som är intresserade av att sticka en Norrbottenströja kan gå in på deras hemsida och beställa mönstret - www.nanoks.se

Instagram @knitsbynanoks

Facebook-grupp NORRBOTTENSTRÖJAN (obs.Privat grupp där man ansöker om att bli medlem)




Inga kommentarer: