tisdag 7 juli 2015

Sockar med keltisk fläta

Keltiskt kors med den kända
keltiska evighetsflätan.
Bild från Wikipedia.
Jag har börjat sticka ett par sockar med keltisk evighetsfläta, till min äldsta dotter. Eftersom hon ibland brukar frysa om fötterna när hon är ute i skogen, så tyckte jag att detta mönster kunde passa henne perfekt -  hon är ju trots allt en svampplockande arkeolog!

För er som inte vet vilka kelterna var, så kan jag snabbt berätta att det var i huvudsak bönder som levde i bland annat Stor Britannien runt 2000 f.v.t.r - 1000 e.v.t.r Precis som runorna är utmärkande för vikingarna, så är den huggna bildkonsten utmärkande för kelterna.

De flesta kanske känner igen det keltiska korset, även kallat Odens kors.

Mina sockar stickas som vanligt i rent naturmaterial - ull. Det hade inte passat att använda konstmaterial till denna stickningen. Att jag sedan inte gillar akryl, och allt vad det heter, gör ju sitt till.

Socka med keltisk evighetsfläta




Inga kommentarer: