fredag 2 maj 2014

Jag har lagt rabarber på våren!

Jag har bokstavligt talat lagt rabarber på våren! Rheum rhabarbarum! Denna underbara, syrliga växt som lika troget dyker upp i  min trädgård varje år.

Och lika underbart är det när man tar den första tuggan på den nybakade rabarberpajen.

Jag har mitt lilla standardrecept som är busenkelt att göra, och som smakar fantastiskt.

Rabarberpaj

3½ dl vetemjöl
3½ dl havregryn
1 dl strösocker
150 g smör

1 liter rabarber - sköljda och skivade i 1 cm stora bitar.
1½ dl strösocker
2 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

Kör ihop vetemjöl,havregryn, strösocker och smör i en matberedare.
Lägg de sköljda och skivade rabarberna i en ugnsfast form.
Blanda strösocker, potatismjöl och vaniljsocker i en skål och pudra sedan detta över rabarberna. Skaka om lite så att det kommer lite runt om.
Fördela degen över rabarberna.
Grädda i ca 180 grader varmluft/200 grader över och undervärme i ca 25-30 minuter eller tills pajen fått en fin gyllene färg.

Servera den ljummen med vaniljsås eller vaniljglass.

Inga kommentarer: