onsdag 10 april 2013

Jobbförbud ??!

Vissa dagar borde det vara förbjudet att jobba, typ dagar som denna! Här sitter man inne på ett kontor och vänder papper, allt medan solen visar sig från sin bästa sida utanför dörren. Jag är tacksam för mitt jobb, men det tar emot att sitta inomhus när det är så härligt väder ute.

Ta bara ett sådant fenomen som "vårluften"! Man kan känna bara genom några andetag att det händer saker i naturen, och då menar jag inte att man kan känna när våra kära bönder är ute och strör skit på åkrarna. Jag tror faktiskt att vårluften är mer syrerik än i på övriga tider om året, i alla fall så inbillar jag mig det.

Vi diskuterade på kafferasten "när det enligt väderstatistiken har blivit riktig vår". Någon sade att medeltemperaturen skulle vara över 6 garader i en vecka innan "våren hade kommit". En annan sa att så fort det slutat frysa om nätterna, så var det vår. Jag vet faktiskt inte vad som gäller, men hos mig så är det VÅR ute nu, och en efterlängtad sådan.

I mitt jobb så har jag kontakt med många människor i vårt avlånga land och vädret är ett genomgående samtalsämne. Jag sitter och pratar om vårsol och vårvärme medan våra kunder i norra Sverige suckar:

- än så ligger snön kvar....

Just då är jag tacksam för att jag bor i den södra delen av landet, även om det statistiskt sett ännu inte blivit vår - eller har det det....?

Inga kommentarer: