fredag 13 april 2018

Grovt Lantbröd

Idag är det fredagen den 13:e.....! Tillhör ni den skaran som hickar till när dagen "den 13:e" är kommen? Tack och lov så har jag lyckats undgå all form av skräck och vånda för detta datum. Jag har till och med utmanat dagen med att testa ett nytt brödrecept, vilket blev kanon. Jag hittade receptet inne på Lindas Bakskola och det såg så himla gott ut, vilket det också var! Lindas Bakskola är en fantastisk sida som är väl värd ett besök. Här finns en uppsjö av recept, men även en "så här gör du-skola".

Det är något speciellt med att baka bröd. Det börjar med en kladdig massa som ältas ihop till en fast form, som efter att den fått vila en stund, ökat sin volym - ibland till den dubbla. Efter att låtit klumpen ligga i stark värme ett tag, så har man fullbordat sitt mästerverk och kan njuta av dess doft och smak.

Jag undrar hur det första brödet, som någonsin bakades, kom till. Vad var det för en smart person som kom på att man kunde ta sädeskornen de funnit och mala dem till ett pulver. Blanda pulvret med vätska och lägga blandningen på några varma stenar, för att sedan äta slutresultatet. Det är ju en del moment som skall till för att baka ett bröd, så det kan ju inte bara kommit till si så där. Oavsett vem som kom på det, eller hur det gick till så är jag innerligt tacksam för den värdefulla kunskapen, och delar här med mig av Lindas recept




























http://www.lindasbakskola.se/2014/03/04/lantbrod/

Inga kommentarer: