torsdag 30 augusti 2012

- Vad sjutton hände....???

Igår var jag iväg och införskaffade lite nya plantor till vår trädgård. Det skall villigt erkännas att varken jag, och min make, är speciellt kända för att ligga och luka i rabatterna. Jo, vi hade kanske kunnat vara det, om vi bara hade haft tid. Men tid det lär vi förhoppningsvis få någon gång, och tills dess så tänkte jag göra lite "förarbete".

Vad är väl härligare än att gå ut i sin trädgård, och ta en näve alldeles rykande färska hallon? Eller varför inte björnbär? Vinbär har vi, äppel och plommon likaså, men nu skall jag se till att även vi får njuta av lyxen i form av björnbär och hallon. Jag fick tag i ett par riktiga praktexemplar med mogna bär på, så lite försmak på vad som komma skall, det har jag fått. Nu skall de bara grävas ner på någon lämplig plats, och sedan skall de vaktas riktigt noga!

Jag köpte en hel del plantor i höstas som jag grävde ner lite runt om i rabatterna. Vi har en jätte tråkig hörna invid garaget där det bara växte ogräs, där tog jag och lade ner hela min själ. Den hörnan skulle bli den vackraste på tomten - trodde jag!! Där kom ingen ting!! Helt tomt, för utom något ogräs som lyckats tråckla sig igenom täckfilten och barken.

- Vad sjutton hände....???

Jag vet att det inte är någon kanin som ligger bakom försvinnandet av mina växter. För just där denna hörnan ligger, där är nämligen Tinni och Majsans uteplats. Jag har helt enkelt delat av trädgården i en hunddel och en kanindel. Nu är jag inte någon Sherlock, men jag har mina aningar. Den skyldiga är Tinni! Tinni-tax har helt enkelt ätit upp mina plantor!!

Nu tror ni säkert att jag är helt galen. Beskylla ett stackars oskyldig litet djur för en sådan handling! Men då ska jag säga er, att SÅ oskyldig är hon inte!! Tinni är den största gräsätande hunden som jag känner till. Hon äter mängder med gräs, och inte är det för att rensa magen som vissa vill ha de till, för hon spyr inte. Så fort hon blir utsläppt i hundavdelningen, så hittar hon något att käka på. Och så här i backspegeln så minns jag att hon brukar ligga och sola sig i problem-hörnan,. DÅ var mitt stora bekymmer att hon åt upp all barken! Men det är klart, så fort där har tittat upp några yrvakna små blad på mina nergrävda plantor, då har Tinni-tax käkat upp dom! Men varför dög inte ogräset?? Det hade hon kunnat få äta hur mycket som helst av.

Nu kan jag berätta att så fort jag ställt ut hallonen och björnbärsplantorna i trädgården, så började Tinni att knapra på bären! När jag sa - eller rättare sagt skrek ut i falzett - att hon skulle ge fasen i mina bär, bara glodde hon på mig som om jag blivit skvatt galen!

Alltså kan jag inte ha några hallon eller björnbär någonstans i hundavdelningen, men det är just i den avdelningen som jag har plats till dom. Här måste alltså kommas på ett sätt som håller Tinni-tax på avstånd. Kanske en 30-40 råttfällor?? Men då hade säkert Majsan trampat i dem, så nyfiken som hon är. Det blir till att gnugga geniknölarna rejält, för ner ska dom!

Inga kommentarer: